Wahai Anak Perempuan Sulung, Bahu dan Hatimu Harus Sentiasa Kuat


penafian : sekadar gambar hiasan

Menjadi anak sulung peremupan dari sebuah kelaurga sangatlah berat. Dia biasanya menjadi tulang punggung keluarga karena terlahir sebagai anak sulung. Anak pertama juga biasanya sangat kuat dan tegar memotivasi dirinya meski bermacam cobaan datang silih berganti.

Meski dia menangis sendirian, teratih dalam berusaha dan bekerja keras demi nasib dirinya dan kelaurganya, tetap saja tiada yang tahu proses perjangannya. Karena dia sadar, tiada tempat meminta tolong bagi dirinya kecuali pada Tuhan dan dirinya sendiri.

Dia tidak mempunyai tempat meminta ketika dalam kesusahan dan tak ada tempat merengek yang membuatnya kelihatan lemah. Ya, dia terlahir dan dipaksa untuk mandiri. Selain itu anak pertama juga mempunyai sifat yang lebih dewasa, bijaksana dan banyak pengetahuan.

Dilansir dari Bukanaku.com dengan judul artikel Wahai Anak Sulung Perempuan, Bahu & Hatimu Harus Sentiasa Kuat, Berikut Kelebihan Anak Sulung Perempuan.

Anak Perempuan Sulung Mempunyai Berkah.
“Keberkatan yang paling banyak bila anak itu ialah seorang perempuan, anak perempuan itu mendapat banyak Keberkatan daripada Allah سبحانه وتعالى Khususnya kalau anak pertamanya ialah perempuan. Rasulullah صلى الله عليه وسلم Bersabda, Diberkati oleh Allah سبحانه وتعالى yang anak pertamanya ,anak sulungnya itu ialah perempuan. Dapat Doa Khusus dari Rasulullah صلى الله عليه وسلم

Kerana itu Para Salafus Solehin رضي الله عنهم وأرضاهم, kalau mereka sudah Kahwin, mereka memohon kepada Allah سبحانه وتعالى, Yaa Allah berikanlah anak aku yang pertama perempuan. Kenapa Para Salafus Solehin doa macam tu? kerana nak Doa Khusus dari Rasulullah صلى الله عليه وسلم .

Sebab Anak Sulung Perempuan Menjadi Isteri Idaman




Jangan pernah memperdulikan mereka yang selalu mencibirmu karena kamu adalah seorang kakak yang baik untuk adik-adkimu. Kamu juga merupakan istri idaman bagi setiap lelaki, karena mereka tak perlu khawatir berlebihan dengan kamu. Karena kamu sudah terlahir untuk mandiri dan tidak cengeng.


Jangan peduli apa-apa orang nak kata kepada dirimu kerana kamu adalah seorang kakak yang baik untuk adik-adikmu. Sebagai bukti, kamu mempunyai kelebihan yang tidak dimiliki oleh anak bongsu, kerana anak sulung perempuan itu selalunya menjadi isteri idaman setiap lelaki.


1. Seorang yang jujur

Kamu selalu berlaku jujur terhadap kedua ibubapa kamu, jadi jujur adalah sifat semulajadi yang kamu miliki. Inilah sebabnya kamu sesuai menjadi isteri idaman setiap jejaka di luar sana. Siapakah yang tak mahu seorang isteri yang jujur, ya?

2. Optimis dan berdikari

Dilahirkan sebagai anak perempuan sulung, kamu seorang yang berdikari. Bukan sahaja dapat membela nasib kamu sendiri malah dapat membela nasib adik-adik kamu serta keluarga kamu sendiri. Sebab itulah kamu menjadi idaman lelaki.

3. Seorang yang selalu melindungi adik-adik

Perempuan itu diperlukan bukan sahaja untuk kecantikkan secara fizikal sahaja. Oleh kerana kamu anak sulung, kamu memiliki tanggungjawab untuk menjaga adik-beradik selain mampu menjaga diri sendiri sekaligus dalam mengurus hal ehwal adik-beradik.

4. Biasanya Pandai Memasak

Sifat keibuan untuk menjaga keluarga biasanya ada pada diri kamu. Bukan sahaja kelebihan memasak, selari dengan sifat lembutnya juga membuatkannya menjadi isteri idaman lelaki.

5. Pendengar Yang Baik

Oleh sebab kamu sudah terbiasa mendengar celoteh-celoteh dari adik-adikmu, jelas sekali bahawa kamu seorang pendengar yang baik. Mendengar keluh-kesah adikmu malah kamu juga dianggap isteri idaman kerana kemampuan kamu untuk mengendalikan segala situasi masalah.

6. Calon Ibu Terbaik

Sebagai anak sulung perempuan, yang sudah terbiasa menjaga adik.  Apabila terbiasa dengan menjaga adik-beradik, jelas kamu mempunyai sikap bertanggungjawab.

7. Terkenal Atas Kerajinannya

Selalu membantu ibubapa membersihkan rumah dikala ibu bapa kamu keluar atau pergi berkebun di belakang rumah. Kamu melakukannya dengan ikhlas dan bersemangat kerana anak sulung perempuan juga adalah tumpuan keluarga. Ini membuktikan kamu seorang anak yang rajin yang tidak harus diperselekehkan.

Sumber artikel : bukanaku.com

Sumber Wahai Anak Perempuan Sulung, Bahu dan Hatimu Harus Sentiasa Kuat

0 Response to "Wahai Anak Perempuan Sulung, Bahu dan Hatimu Harus Sentiasa Kuat"

Post a Comment