Keluarga Tarrant tampil mohon maaf kepada mangsa yang terlibat, nenek terkejut dan tidak percaya cucu berubah sepenuhnya



KELUARGA pengga-nas dari Australia, Brenton Tarrant meluahkan kesedihan terhadap mangsa pembun-uhan Christc-hurch dan menganggap kegan-asan tersebut tidak boleh membaiki apa-apa.

Nenek Tarrant, Marie Fitzgerald, 81, memberitahu Nine News di Grafton, Australia bahawa dia pernah mengasuh cucunya yang kini berusia 28 tahun bersama kakaknya ketika mereka masih kecil.

Fitzgerald memberitahu bahawa Tarrant merupakan seorang budak biasa yang gemar menghabiskan masa dengan komputer.

Tetapi seran-gan yang dilancarkan pada Jumaat telah menunjukkan Tarrant berubah sepenuhnya dan membuatkan keluarga mereka amat terkejut.

Bapa saudara pengg-anas tersebut, Terry Fitzgerald berkata, dia tidak dapat memikirkan orang lain selain mangsa-mangsa seran-gan itu.

"Kami minta maaf kepada keluarga mangsa yang telah terk-orban dan cede-ra di sana," katanya.

Sementara itu, perdana menteri Australia Scott Morrison berkata, beliau tidak berminat untuk membaca manifesto setebal 74 muka surat yang disebarkan di media sosial dengan memanggilnya sebagai 'lemah'.

Beliau dan Ketua Pembangkang Bill Shorten menyeru pengendali media sosial seperti Facebook untuk bertindak tegas terhadap kandungan kega-nasan dan kebe-ncian selepas penstriman langsung serangan itu menjadi tular.

Sumber : - Brisbane Times via mStar Online

Baca juga : Sera-ngan pengg-anas Christc-hurch: Seorang rakyat Indonesia disahkan terbu-nuh



SEORANG warganegara Indonesia disahkan antara 49 orang yang terko-rban dalam ins-iden temba-kan di dua buah masjid di Christchurch, New Zealand.

Agensi berita Antara, yang memetik kenyataan Kedutaan Besar Indonesia (KBRI) di Wellington, berkata mangsa, Muhammad Abdul Hamid @ Lilik Abdul Hamid, yang sebelum ini dilaporkan hilang, telah disahkan terkor-ban dalam insid-en itu oleh pihak berkuasa tempatan negara itu.

Duta Besar Indonesia di New Zealand, Tantowi Yahya, dipetik sebagai berkata, terdapat tujuh rakyat Indonesia berada di kedua-dua masjid itu semasa ins-iden temba-kan rambang berlaku.

"Seorang terkorban, empat selamat manakala dua lagi yang cede-ra sedang dira-wat di Christc-hurch Public Hospital," katanya.

Kementerian Luar Indonesia sebelum ini menyatakan terdapat 330 warga negaranya berada di Christc-hurch, dengan 130 daripadanya adalah pelajar.

Sumber :-Bernama

Sumber Keluarga Tarrant tampil mohon maaf kepada mangsa yang terlibat, nenek terkejut dan tidak percaya cucu berubah sepenuhnya

0 Response to "Keluarga Tarrant tampil mohon maaf kepada mangsa yang terlibat, nenek terkejut dan tidak percaya cucu berubah sepenuhnya"

Post a Comment