'Tiada peruntukan pembangunan untuk ADUN pembangkang (BN)' - MB Johor

Menteri Besar Johor yang baharu, Datuk Osman Sapian berkata, tiada peruntukan yang akan diberikan kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN) yang kini menjadi pembangkang di negeri itu, lapor MalaysiaKini. 
Beliau yang juga Setiausaha Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan ADUN Kempas itu mengatakan, kerajaan negeri yang sebelum ini tidak mengiktirafkan ketua pembangkang Pakatan Harapan (PH) negeri dan tidak memberi peruntukan pembangunan yang saksama kepada mereka. 
PH yang kini telah menjadi kerajaan negeri bagaimanapun belum bersedia untuk mengubah dasar itu dan perlu berbincang sama ada mereka akan mengiktirafkan Ketua Pembangkang BN mengikut kedudukan kewangan negeri. 
"Kami akan menimbangkannya. Pada masa ini kita belum buat secara rasmi. Untuk melantik mereka secara rasmi, kita perlu melihat kedudukan kewangan. Kami ada komitmen lain, maka perlu melihat tahap kewangan. 
"Jika dibandingkan dengan negeri, peringkat persekutuan berbeza. Kita tidak boleh ikut persekutuan seratus peratus," katanya. 
Berhubung sama ada beliau akan memberi peruntukan pembangunan kepada ADUN pembangkang, Osman berkata, PH tidak akan memberikannya, sama seperti amalan kerajaan BN dahulu. 
"Ini adalah hak kerajaan memerintah. Anda dapat ketika BN (memerintah) dulu?" soalnya kepada Aminolhuda, Pengerusi Amanah Johor yang juga ADUN Parit Yaani kemudian menjawab, "Tidak" 
"Mengapa kita perlu beri? Ini seperti beri peluru kepada mereka," kata Osman. 


Sementara itu di media sosisal, netizen mempertikaikan tindakan Osman itu yang dilihat tidak wajar dan tidak mencerminkan 'perubahan', sebaliknya mengamalkan politik dendam berbeza dengan kenyataan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang menegaskan PH tidak mengamalkan politik dendam. 
"Aku amat tidak bersetuju dengan sebarang dasar yang mengulangi perangai buruk pemerintahan BN dahulu. Reformasi apa ini? Perubahan apa ini?" soal @AbdMalekHussin.
"Ramai yang mengharapkan Salahuddin Ayub untuk terajui Johor sebenarnya. Kita tak nak dia ini. Kesianlah dekat kawasan pembangkang tak ada pembangunan nanti. Macam mana Johor nak maju sama macam negeri-negeri lain?" soal @thisisniqris.
"Jika begitu tiada beza antara BN dan PH, sama saja. Yang menjadi mangsa adalah rakyat. Kalian dilantik untuk berkhidmat kepada rakyat, bukan kami pilih kalian untuk kalian lupakan hak rakyat," kata @armi_af.
"Not a leader material. He started with a wrong move. Dia kena ingat sebagai MB, dia mencerminkan etika PH. Nanti kang makin ramai pangkah pembangkang pula," kata @imanlaxy.
Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq, juga mengambil maklum mengenai perkara itu dan akan berbincang dengan pasukannya dan mewujudkan dasar berhubung perkara itu.


Sumber 'Tiada peruntukan pembangunan untuk ADUN pembangkang (BN)' - MB Johor

0 Response to "'Tiada peruntukan pembangunan untuk ADUN pembangkang (BN)' - MB Johor"

Post a Comment