Nak pancing hati pelanggan? Nak pancing ikan pun susah. Inikan pula pancing hati manusia. Eh, cuba anda fikir sejenak. Jika anda pancing ikan dikolam ternakan pasti ianya lebih mudah kan? Macam itu juga jika anda berjaya pancing hati pelanggan yang berada dalam ‘kolam’nya. Pasti lebih mudah untuk close sale.
Pelanggan pun ada kolam sendiri? Mestilah, bila pelanggan disatukan dalam kolam senanglah kerja anda untuk memancing hati mereka. Tapi, bagaimana nak menghimpunkan pelanggan berada dalam satu kolam? Macam susah je.
Umpan anda mestilah hebat barulah pelanggan tangkap terus dan tak lepas-lepas. Umpan apa nak bagi? Jom baca sampai habis jenis – jenis umpan untuk pancing hati pelanggan sampai close sale.
#1- Jenama Yang Hebat

Jika anda mahu orang kenali jenama anda dengan mudah dan cepat, dan dapatkan gambaran yang jelas dan tepat tentang siapa anda dan apa yang anda lakukan. Anda mesti mempunyai sebuah Website Peribadi. Ada banyak cara yang MURAH dan MUDAH untuk membina Website Peribadi anda.
#2- Produk Yang Berkualiti

Kualiti krim keluaran anda tidak melekit dan mempunyai bau buah buahan. Pasti ianya akan menjadi igauan kepada mereka yang mempunyai masalah kegemukan untuk mendapatkan produk berkualiti daripada anda.
#3- Harga Yang Berpatutan

Jika anda menawarkan harga yang berpatutan dengan tawaran produk yang hebat pasti anda akan menjadi buruan pelanggan dan umpan anda mengena.
Anda boleh selitkan pemberian hadiah atau voucher disebalik harga yang istemewa tersebut. Jangan main harga pula.
#4- Pekerja Yang Mesra

Melatih pekerja anda cara berkomunikasi dan cara tindakan yang sejajar dengan kehendak pelanggan. Pekerja yang baik dan mesra akan menghasilkan keuntungan kepada anda. Anda sebagai bos juga perlu mesra dengan pekerja.
#5- Komunikasi Dua Hala

Komunikasi boleh terjadi melalui laman media sosial, emel, SMS atau panggilan telefon. Jangan berkomunikasi terlalu kerap sehingga pelanggan anda rimas dengannya. Berikan tempoh yang bersesuaian.
Sentiasa bertanya tentang pendapat mereka dan jadikan mereka sasaran testimoni anda. Jangan terlalu memaksa tertapi lakukan dengan cara yang pelanggan selesa. Kelak, mereka membawa pelanggan baru kepada anda atas layanan yang baik diterima.
#6- Berikan Sesuatu Yang Lain Dari Yang Lain

Kedai alat-ganti juga boleh menggunakan strategi yang sama dengan meletakkan barangan seperti pewangi kenderaan di kaunter. Tugas petugas kaunter ialah untuk bertanya kepada pelanggan jika mereka mahu membeli produk tersebut.
#7- Pemasaran Yang Efektif

Malah pelanggan sanggup membayar RM5 bagi ais mineral yang modalnya cuma 80 sen. Mereka memerlukan bekalan air sebagai bekalan utama untuk mengembara ke puncak.
Kedua, semasa membuat promosi, fokus pada bagaimana anda dapat bantu pelanggan. Fokus kepada kelebihan setelah pelanggan menggunakan produk anda. Contohnya prospek akan lebih baik, hebat, sihat, bergaya, berkuasa, kaya dan berpengaruh jika memilih produk atau perkhidmatan anda.
Sumber 7 Jenis “Umpan” Untuk Memancing Hati Pelanggan Bagi Meraih Jualan
0 Response to "7 Jenis “Umpan” Untuk Memancing Hati Pelanggan Bagi Meraih Jualan"
Post a Comment